کد خبر: ۶۲۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور از دلایل عدم تمایل خودروسازان به ساخت خودروهای هیبریدی در کشور سخن گفت.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور از دلایل عدم تمایل خودروسازان به ساخت خودروهای هیبریدی در کشور سخن گفت.

ابرهیم احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: قطعه سازان و خودروسازان کشور تمایل به ساخت خودروهای هیبریدی دارند اما قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو موجب شده شرکت های خودروسازی با زیان های انباشته بسیار و بدهی های سنگین به تامین کنندگان قطعه و بانک ها دست و پنجه نرم کنند و در چنین شرایطی قادر به ساخت خودروهای جدید و به روز که نیازمند سرمایه گذاری فراوانی نیز است، نخواهند بود.

وی یادآور شد: خودروسازان با وجود تمام چالش های موجود به سمت ساخت خودروهای هیبرید پیش رفتند اما با تولید خودروهای برقی مقوله خودروهای هیبریدی کمرنگ تر شد زیرا موتور خودروهای هیبریدی همان موتور به کار گرفته شده در خودروهای برقی اما با سرمایه گذاری سنگین تری بود که با روی کارآمدن باتری های لیتیومی خودروهای برقی اقبال بیشتری پیدا کردند و در حال حاضر خودروسازان کشور ما نیز در حال رونمایی از خودروهای برقی مانند تارا هستند.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بزرگترین مانع تولید خودروهای به روز در کشور را قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: ساخت خودروهای به روز و با کیفیت تنها با قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده امکان پذیر است در حالی که قیت گذاری دستوری به بزرگترین چالش کنونی صنعت خودرو تبدیل شده و فرصت تولید خودروهای به روز و همگام شدن با خودروسازان مطرح دنیا را از خودروسازان کشور گرفته است.

احمدی درباره زیرساخت های لازم برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور اظهار داشت: علاوه بر حذف قیمت گذاری دستوری به زیرساخت هایی مانند سرمایه گذاری در زمینه تولید تراشه ها نیاز داریم که برخی شرکت های دانش بنیان در این زمینه ورود پیدا کردند و در صورت نیاز سرعت خود را افزایش خواهند داد.

وی عنوان کرد: ساخت خودروهای هیبریدی در کشور ما امکان پذیر است اما چنین اقدامی مستلزم بنیانی محکم است که متاسفانه به دلیل قیمت گذاری دستوری خودرو و عدم توجه مسئولین به این موضوع صنعت خودرو از پایه ویران شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور تصریح کرد: قیمت خودرو باید مانند سایر صنایع واقعی و بر اساس قیمت تمام شده باشد. در این صورت با سرمایه گذاری های لازم می توان به سرعت به تولید انبوه خودروهای برقی دست یافت و با تولید آنها به ویژه در کلان شهرها از محیط زیست محافظت کرد. بنابراین تغییر کیفیت موتورهای درون سوز و یا تولید خودروهای برقی در کشور ضرورت دارد.

احمدی درباره میزان استقبال مردم از خودروهای هیبریدی و برقی در کشور عنوان کرد: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد اما بسیاری از کشورها برای استقبال مردم از خودروهای برقی سوبسیدهایی در نظر می گیرند. ضمن اینکه یکی از دلایل قیمت بالای سوخت در کشورهای دیگر نسبت به ایران استفاده کمتر مردم از خودرو شخصی و مصرف بیشتر خودروهای عمومی و برقی و در نهایت حفظ محیط زیست است. اما در مجموع می توان گفت با توجه به رشد تسلا مردم از خودروهای برقی و هیبریدی استقبال خواهند کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"